Ideathon AČSS: Jak motivovat mladé ke spoření? Udělejte z něj hru s odměnami, navrhli studenti

14.05.2025

Spoření jako hra, odměny za vytrvalost, přehledná aplikace a uživatelsky přívětivé prostředí. Tak by si mladá generace představovala moderní spoření. Ukázal to historicky první Ideathon Asociace českých stavebních spořitelen, na kterém vysokoškolští studenti ekonomických oborů navrhovali vlastní finanční produkt – od nuly až po finální prezentaci před odbornou porotou složenou z nejvyššího vedení všech čtyř členských stavebních spořitelen.


Zapojili se studenti magisterských ekonomických oborů z VŠE a Institutu ekonomických studií FSV UK. K dispozici měli špičkové mentory, odborníky na produktový design i další oblasti spojené s vývojem spořícího produktu budoucnosti. 

"Cílem Ideathonu bylo nejen předat studentům zkušenosti s vývojem finančních produktů, ale pro nás šlo i o velmi cennou zpětnou vazbu od lidí, kteří teprve vstupují do produktivního života," říká Libor Vošický, předseda AČSS a generální ředitel Stavební spořitelny České spořitelny.

Program Ideathonu byl nabitý inspirací i praktickými úkoly. Studenti si nejdříve vyslechli dvě inspirativní přednášky od expertů z praxe – Filip Rybín z České spořitelny přiblížil základy produktového designu a Markéta Uhrová z ČSOB poradila, jak týmový nápad během pár minut perfektně prodat porotě. Následoval intenzivní týmový brainstorming a mentoring, který vyvrcholil slavnostní prezentací výsledků.

Do poroty usedli manažeři stavebních spořitelen a členové vedení AČSS – Martin Vašek (ČSOB Stavební spořitelna), Jaroslav Ševčík (Modrá pyramida), Yvona Tošnerová (Raiffeisen stavební spořitelna) a Libor Vošický (Stavební spořitelna České spořitelny).

"V porotě jsme ocenili především nápady využívající prvky gamifikace – spoření jako hra, s úrovněmi, odměnami a přívětivým prostředím, které mladé motivuje tvořit si finanční rezervu," komentoval výsledek Martin Vašek, generální ředitel ČSOB Stavební spořitelny Většina týmů navrhovala řešení ve formě mobilní aplikace, důraz dávali i na uživatelský komfort a digitální technologie."

Vítězný tým na Ideathonu AČSS zaujal porotu inovativním konceptem – moderní alternativou stavebního spoření, která propojuje finanční plánování s prvky gamifikace. Klíčovým prvkem je personalizovaný avatar, který uživatele motivuje, radí a interaktivně provází cestou k finanční gramotnosti a investování.

Vítězný tým si odnesl odměnu 40 000 Kč, druhý pak 20 000 Kč a dvě třetí místa po 10 000 Kč. 

"Ocenili jsme kvalitu všech návrhů, a proto jsme se rozhodli podpořit víc než jen jeden tým. Vážíme si i času a energie, kterou studenti do Ideathonu vložili, přestože toho před zkouškami jistě nemají málo," doplnil Jaroslav Ševčík, člen představenstva Modré Pyramidy.

Ideathon podle organizátorů i účastníků splnil svůj účel – studentům nabídl reálný vhled do vývoje finančních produktů a spořitelnám cenný vhled do toho, jak se přiblížit nové generaci klientů.

Fotogalerie